کاربرد رهن دریایی
پس از بیان اوصاف و ماهیت رهن دریایی، لازم است به کاربرد و دلیل ایجاد این نهاد حقوقی بپردازیم. رهن دریایی اجمالاً به رهن کشتی، رهن کالا و رهن کرایهی باربری تقسیم می شودکه هر قسم کارکردهای خاص و منحصر به فردی را داراست.
بند اول: تحصیل اعتبار بهوسیلهی مالک برای ساخت کشتی
همانطور که قبلاً عنوان شد به دلیل هزینههای زیاد در سرمایهگذاریهای بندری و دریایی از جمله ساخت کشتی و با توجه به نقش فعال کشتیهای باربری و مسافربری در رونق حملونقل دریایی و درنهایت، پیشرفت اقتصاد و بازرگانی، مالک کشتی میتواند قبل از ساخت کشتی، اقدام به اخذ وام نماید تا بتواند از عهدهی مخارج ساخت کشتی برآید. این کارکرد رهن یکی از مهمترین کارکردهای آن به شمار میرود؛ چرا که مالی که هنوز موجود نشده، رهینه قرار میگیرد و یکی از نقاط ممتاز قانون دریایی به شمار میرود.
این اقدام، منحصراً از سوی مالک صورت میگیرد که میتواند یک شخص حقوقی باشد یا شخص حقیقی. در صورت وجود شرکت، شرکاء و سهامداران کشتی نیز علیرغم سکوت قانون دریایی از این اختیار برخوردارند؛ زیرا، با توجه به قواعد عام به نظر میرسد که بهرهنگذاشتن کشتی متعلق به چند مالک، مشکلی نداشته باشد. در چنین حالتی، اگر نظر شرکاء بر این قرار گیرد که کشتی به رهن گذاشته شود، شرکای حقیقی یا حقوقی به شرط مالکیت قانونی تمام یا قسمتی از کشتی میتوانند به انعقاد عقد رهن اقدام کنند. در این صورت، برای هریک از شرکاء یا سهامداران کشتی که به این ترتیب عقد رهن منعقد میکنند، باید سند رهن مجزا و مستقل و برابر با میزان مالکیتشان صادر شود.
بند دوم: تحصیل اعتبار از سوی مالک برای تأمین مخارج جاری کشتی
ابتدائاً باید متذکر شد که منظور از مخارج یومیه و جاری کشتی، همان هزینههایی است که در هر سفر دریایی بهطور معمول وجود دارد. از جمله دستمزد کارکنان و خدمه و نمایندگان کشتی، هزینههای سوخت و تأمین آذوقه. مالکین کشتی در هر سفر دریایی ناگزیرند این مخارج و هزینهها را تأمین نمایند که با توجه به طولانی بودن سفرهای دریایی طبعاً هزینهها ممکن است گزاف باشد و مالک از عهده آن برنیاید؛ لذا، معاملات تضمینی یا رهن کشتی سهلترین و قدیمیترین روشی است که با هدف تقویت توان مالی تدارککنندهی کشتی همواره از آن استفاده شده است.
آنچه توجهبرانگیز به نظر میرسد، فلسفه وجود این موضوع است. درواقع، باید دید به چه دلیل قانونگذار چنین رهنی را رهن دریایی فرض کرده است و مشمول قواعد عقد رهن مدنی ندانسته است. رهندادن کشتی بهوسیلهی مالکِ آن جهت تحصیل اعتبار برای پرداخت مخارج یومیه و جاری، موضوعی بسیار منطقی به نظر میرسد؛ زیرا، با توجه به اهمیت کشتی در مراودات تجاری بینالمللی باید روشی درپیش گرفت که کشتی به هیچ وجه و در هیچ شرایطی به دلیل عدم امکان پرداخت مخارج آن از حرکت بازنایستد. به همین دلیل، باید پرداخت وام را تحت مقررات تجاری درآورد تا اعطاکنندگان وام بتوانند با اطمینان کامل از نحوهی بازپرداخت آن در چنین شرایطی مانع از توقف کار کشتی شوند.
Co-Ownership
دکتر مرتضی نجفی اسفاد، پیشین، ص 98.