تحصیل اعتبار بهوسیلهی فرمانده منحصراً برای تعقیب سفر دریایی
لازم است برای روشنشدن مطلب ابتدا تعریفی از فرمانده ارائه دهیم. در قانون دریایی و کنوانسیونهای موجود در زمینه حملونقل دریایی تعریفی از فرمانده به عمل نیامده است و صرفاً به وظایف و مسئولیتهای وی پرداخته شده است. اما، بهطور کلی میتوان اینگونه فرمانده را تعریف کرد: «فرماندهی کشتی بالاترین مقام تصمیمگیرنده در کشتی است. وی نهتنها مسولیت حفظ و اداره کشتی در سفر دریایی را بر عهده دارد، بلکه نمایندهی مالک کشتی در دریافت کالا و تحویل آن به ارسالکننده محسوب میشود. همچنین، فرماندهی کشتی در برخی موارد، نمایندهی صاحب کالا محسوب میشود.»
متصدی حملونقل مالک یا مستاجر کشتی است، نه فرماندهی کشتی. انتخاب فرماندهی کشتی اصولاً بر عهدهی مالک است، مگر این که کشتی به صورت دربست اجاره داده شود که انتخاب بر عهدهی مستاجر قرار میگیرد.
فرمانده مسئولیت و اختیارات متفاوتی دارد که آنچه اکنون از آن بحث میشود، اختیار در رهن دریایی است که به آن میپردازیم.
موضوعی که قانون دریایی بهصراحت پذیرفته است؛ وثیقهدادن کشتی توسط فرماندهی کشتی است. مادهی 89 قانون دریایی درمورد وثیقهدادن کشتی، بار و کرایهی باربری در مواقع اضطراری و فوری تدوین شده است که توسط فرمانده امکانپذیر است. این ماده مقرر داشته است که اگر ضمن سفر دریایی شرایطی پیش بیاید که امکان دسترسی به مالک نباشد و وی نتواند وجوه مورد نیاز برای تعقیب و تکمیل سفر دریایی را تامین نماید، فرمانده بهعنوان نمایندهی مالک و امین صاحب کالا، اقدام به اخذ وام میکند.
از ظاهر مادهی 89 قانون دریایی این چنین برداشت میشود که نوعی درجهبندی در رهن وجود دارد. به این معنا که فرمانده در شرایط اضطراری ابتدا باید از مالک کسب تکلیف کند و در صورتی که امکان دسترسی به مالک وجود نداشت یا مالک وجوه لازم را در اختیار فرمانده قرار نداد، وی میتواند در درجهی اول، کشتی یا کرایهی باربری را به رهن گذارد تا مایحتاج ضروری برای ادامهی سفر کشتی را فراهم کند و در غیر این صورت، در درجهی بعد میتواند بار کشتی را به رهن بگذارد و در نهایت، حق فروش کشتی را خواهد داشت.
هرچند که امروزه با تسهیلات جدید ارتباطی، اقدام فرمانده در مقام نمایندهی تام الاختیار مالک در بنادر خارجی برای انعقاد قراردادها، چندان متداول نیست و مالکان در اکثر بنادر مهم خارجی نماینده خاص خود را دارندکه طبق دستورالعملهای ابلاغی از جانب آن ها، همهی امور تجاری مرتبط با کشتی و هماهنگیهای لازم را انجام میدهند. اما، بهطور کلی استفاده از این اختیار توسط فرمانده متروک نمانده و هنوز از آن استفاده میشود.به همین جهت، در قانون دریایی نیز منعکس گردیده است.
این قسم از کاربرد رهن شامل تأمین هزینههای جاری و معمول کشتی نخواهد بود؛ چرا که تأمین هزینههای جاری و معمول با اخذ وام و رهندادن کشتی تنها از وظایف مالک کشتی است. درواقع، فرمانده بابت مخارج فوقالعاده کشتی از جمله هزینههای فوری تعمیر کشتی، دستمزدها و هر عاملی که عقلاً و عرفاً برای رفع و جلوگیری از مخاطرات دریایی لازم باشد، حق به رهندادن آن را دارد و بابت هزینههای جاری و معمول کشتی، فقط صاحب آن حق دارد اقدام به اخذ وام نماید.
بنابراین، میتوان گفت درمواقع اضطراری، فرمانده میتواند بهعنوان نمایندهی صاحبان کالا و صاحب کشتی اقدامات لازم جهت حفظ کالا یا کاهش خسارات وارده انجام دهد. مادهی 100 قانون دریایی درخصوص وظیفهی فرمانده در نجات کشتی بهطور عام بیان داشته که در پیشآمدهای غیرمترقبه، فرمانده موظف است تا آخرین لحظهای که امید باقی است، در نجات کشتی، بار و کارکنان، نهایت اهتمام را مبذول دارد.
به عبارت دیگر، این عمل از جانب فرمانده زمانی لازم میشود که در جهت منافع کل افراد ذینفع در آن سفر دریایی، به نظر یک فرد معقول و محتاط، میبایست انجام گیرد.
این اختیار فرمانده از ضرورت امور ناشی میشود: از تعهد مالک کشتی و فرماندهی آن برای حمل کالا از یک کشور به کشور دیگر و از اجتنابناپذیر بودن اینکه برحسب طبیعت امور، کشتی و محمولهی آن ممکن است گاهی در یک بندر خارجی باشند که فرمانده در آنجا امکانات ندارد و در موردی که مالک کشتی به علت ناشناختهبودن، اعتباری نداردکه در این حال، برای ایمنی همهی افرادی که ذینفعند و برای انجام هدف نهایی این سفر باید فرمانده اختیار داشته باشد تا نه تنها کشتی، بلکه کالا را هم به رهن بگذارد.
با همهی توضیحات فوق، بهطور خلاصه باید گفت هدف از رهنگذاردن کشتی و کالا بهوسیلهی فرمانده، تکمیل و ادامهی سفر دریایی است و اگر طبق مادهی 107 قانون دریایی، کشتی و بار آن تلف شود و به مقصد نرسد، وامدهنده حتی اصل طلب خود را از دست میدهد.به این صورت، این کاربرد رهن به نفع مرتهنین و صاحب بار نیز خواهد بود.
توضیح اینکه در مواردی که فرمانده قانوناً مجاز به رهندادن کشتی شده است، محدودیتهای زیادی نیز از سوی قانونگذار اعمال شده تا فرماندهی کشتی از موقعیتی که در اختیارش قرار گرفته است، سوءاستفاده نکند. بهعنوان نمونه میتوان به مادهی ۹۴ قانون دریایی اشاره نمود. این ماده مقرر داشته است که اگر فرمانده، کشتی یا اموال و کالا را بدون علت موجه به رهن گذارد، همچنین اگر صورت مخارج کشتی را بر خلاف واقع تنظیم نماید یا شرایط ماده ۸۹ را رعایت نکند، شخصاً مسئول خسارات وارده خواهد بود.
محمدعلی علاییفرد، حقوق دریایی، چاپ اول، تهران: نخل دانش،۱۳۸۷، ص۶۲.
عامرطاهری و دیگران، دائره المعارف جامع دریایی و بندری، جلد۸، چاپ 1، تهران: موسسه انتشارات نگاه، 1388، ص 58.
Marilyn Raia,”The maritime liens for necessaries”,BULLIVANT HOUSER BAILEY PC, p2, Available at:http://www.bullivant.com/maritime liens for necessaries 101.pdf.(2013/4/24)
هاردی ایوامی، حقوق دریایی؛ حقوق حملونقل دریایی کالا، ترجمهی منصور پورنوری، چاپ اول، تهران: مؤسسهی انتشارات جهاد دانشگاهی، 1375، ص 189.