یتن کوبیده غلتکی یک روش جدید جهت اجرای بتن در کار های عمرانی می باشد
که ایده استفاده از آن به دهه های 1930 و 1940 در انگلیس و به عنوان لایه زیر اساس
جاده ها و روسازی محوطه فرودگاه ها باز می گردد. این مصالح در مصارف اولیه به نام
بتن کم عیار یا خشک شناخته شده و در زیر قشر آسفالت به کار می رفت .
در این تحقیق سعی شده است تجارب اجرا اعم از ماشین الات و نحوه ارتباط آنها ،
کیفیت اختلاط بتن و خصوصیات آن ، شرایط محیطی ، مشخصات فیزیکی و مهندسی
مانند دانه بندی ، نفوذپذیری ف مقاومت فشاری ، مقاومت کششی ، مقاومت برشی
بین لیفت های اجرا و غیره و هم چنین فاصله زمانی بین اختلاط و تراکم مصالح ، دانسیته
نسبی بتن پس از تراکم و چگونگی اجرای اجزا سد بتن غلتکی مانند شیب های بالا دست
و پایین دست ، درزهای قائم ، درزهای افقی و اجرای بتن در کنار قالب مورد ارزیابی قرار
گیرد . پس از انجام کلیه مراحل فوق الذکر در طول حدود 6 ماه عملیات اجرایی و پس از
انجام نمونه گیری صحرایی و انجام آزمایشات آزمایشگاهی ، کیفیت بتن حاصله با استاندارد
های مورد انتظار جهانی مورد مقایسه قرار گرفت.
ماحصل این تلاش آن است که کلیه تجارب پروژه که متناسب با فرهنگ کاری ایران می باشد
مدون شد ه و مزایا و معایب روش های به کار گرفته شده با کیفیت بتن مرتبط گردیدند . با انجام
این تحقیق می توان چنین گفت : در ایران هم می توان سه بتن غلتکی با مشخصات فنی
مناسب و با توجیه اقتصادی مناسب ساخت .