“
شکل(۱-۱) مدل مفهومی ابتدایی تحقیق
۱-۱۰- واژه های کلیدی تحقیق
فرش دستباف[۲]
فرش در بین عامه مردم به زیراندازی گفته می شود که با مواد اولیه طبیعی مانند الیاف« پنبه، پشم، ابریشم، کتان» غیره یا مصنوعی به صورت دستی یا ماشینی بافته می شود. اگر چه« گلیم، زیلو، جاجیم، پلاس، نمد» و امثال آن ها نیز فرش اند اما اصطلاح فرش معمولا” برای «قالی» به کار می رود. فرشی که به وسیله بافندگان و با دست بافته گردد را فرش دستبافت گویند(دانشگر،۱۳۷۲، ص۳۹۸).
جایگاه محصول[۳]
موضع و یا جایگاه یک محصول، مکانی است که آن محصول در مقایسه با محصولات رقبا در اذهان مصرف کنندگان اشغال میکند. در واقع مجموعه پیچیده ای است از برداشت ها، تاثیرات و احساساتی که مصرف کنندگان نسبت به محصول در مقایسه با رقبا دارند(اسماعیل پور، ۱۳۹۰، ص۱۷۵).
بازار[۴]
به طور سنتی بازار عبارت است از مکانی فیزیکی که در آنجا خریداران و فروشندگان گردهم میآیند تا به امر مبادله ی کالا بپردازند. اقتصاددانان بازار را به عنوان مجموعه ای از خریداران و فروشندگان در نظر می گیرند که به مبادله محصولی خاص و یا به مبادله ی گروهی از محصولات می پردازند(اسماعیل پور،۱۳۹۰، ص۱۶).
توسعه[۵]
در لغت به معنای رشد تدریجی در جهت پیشرفتهترشدن، قدرتمندترشدن و حتی بزرگترشدن است. (فرهنگ لغات آکسفورد، ۲۰۰۱).
توسعه بازار[۶]
استراتژی است برای رشد شرکت از طریق مشخص کردن و ایجاد خرده بازارهای جدید برای محصولات جاری شرکت، ایجاد خرده بازارهای جدید میتواند بر اساس مناطق جغرافیای جدید و یا سایر عوامل مثل عوامل دموگرافی یا اجتماعی باشد(اسماعیل پور،۱۳۹۰، ص ۲۹).
فصل دوم
ادبیات تحقیق
مقدمه
صنعت فرش دستباف ایران از دیرباز پتانسیل لازم برای بهبود متغیرهای کلان اقتصادی را در خود داشته است. این صنعت از بعد اشتغال و ایجاد درآمد یکی از رشتههای اشتغال زا و منبع کسب درآمد بخش قابل توجهی از مردم، بخصوص روستاییان بوده است. از سوی دیگر نقش ممتاز این صنعت در زمینه اشتغال در مناطق شهری و روستایی و جلوگیری از سیل بی رویه مهاجرت روستاییان به شهرها نیز غیر قابل انکار است. صنعت فرش دستباف ایران در بعد تجارت خارجی نیز در سالهای گذشته یکی از مهمترین منابع درآمد ارزی کشور بوده، در این راستا با توجه به پرنوسان بودن بهای نفت در بازارهای جهانی و همچنین نوسانات درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت، به جهت ایجاد حاشیه امنیت برای بسیاری از بخشهای اقتصادی، توسعه صنایع داخلی و ملی، افزایش صادرات غیر نفتی و عدم اتکا به درآمد حاصل از فروش نفت و استدلال اقتصادی، می توان نقش ممتازی را برای این صنعت قائل شد(علوی زاده و همکاران، ۱۳۸۲، ص ۱۸۳).
بخش اول
مقدمه
فصل دوم شامل دو بخش است.
در بخش اول محقق به بیان مفهوم فرش دستباف، تاریخچه فرش، بررسی فرش از لحاظ زمانی و بررسی نقش فرش در اقتصاد ایران و ادبیات موضوعی تحقیق می پردازد.
۲-۱- ۱- مفهوم فرش و فرش دستباف
فرش کلمه ای عربی است به معنی گستردن و گستردنی و هر چیزی که گسترده شود مانند قالی و پلاس و نظا یر آن را شامل می شود. قالی خود از کلمه ترکی قالین میباشد به معنی فرش بزرگ پرزدار که با نخ و پشم به رنگ ها و نقوش مختلف میباشد. قالی کوچک را قالیچه میگویند. در انگلیسی به فرش Carpet میگویند که به معنی فرش کردن با قالی، پوشاندن، با قالی تزئین کردن است(ملاحسینی، ١٣۶۵، ص۷). فرش در بین عامه مردم به زیراندازی گفته می شود که با مواد اولیه طبیعی مانند الیاف« پنبه، پشم، ابریشم، کتان» غیره یا مصنوعی به صورت دستی یا ماشینی بافته می شود. اگر چه« گلیم، زیلو، جاجیم، پلاس،نمد» و امثال آن ها نیز فرش اند اما اصطلاح فرش معمولا” برای «قالی» به کار می رود. فرشی که به وسیله بافندگان و با دست بافته گردد را فرش دستبافت گویند(دانشگر،۱۳۷۲، ص۳۹۸). در ادبیات صنایع دستی، منظور از فرش دستباف عبارتند از: آنچه به وسیله دست از تار و پود به هم بافته و پرزدار باشد(پاسبان، ۱۳۷۸، ص ۵۸).
۲-۱-۲- تاریخچه فرش
“