سیستم های ایمنی ترافیک جاده ای در اصل جهت جلوگیری از تصادفات شدید
زنجیره ای ، جلوگیری از عبور وسایل نقلیه از حفاظت های میانی و سرعت گیری
از وسایل نقلیه منحرف شده و جهت دهی دوباره به آنها طراحی شده اند .
از میان این سیستم ها می توان از حفاظت های کناری و میانی ، ضربه گیر ها
نام برد . حفاظت ها جهت کاهش شدت تصادفات وسایل نقلیه منحرف شده از
مسیر اصلی به کار گرفته می شوند ، بدین صورت که وسیله نقلیه انحرافی را از
شیبهای تند خاکریز کنار جاده یا موانع ثابت دور کرده و انرژی جنبشی آنها را زایل
می کنند .
ضربه گیر ها یا زایل کننده انرژی تصادم ، وسیله محافظی است که مانع از برخورد
مستقیم وسیله نقلیه منحرف شده با احسام سخت و موانع جاده ای می گردد .
ایمن سازی باید با در نظر گرفتن معیارهای فنی و استاندارد های لازم ایمن سازی
و تجهیزات ایمنی صورت پذیرد .در غیر این صورت نه تنها منتهی به ایمن سازی آن
منطقه نمی گردد که چه بسا باعث موانعی به مراتب خطرناک تر از موانع طبیعی
موجود در اطراف راه خواهد شد .
با این وجود علی رغم آنکه استفاده از این تجهیزات امروزه امری کاملا شناخته
شده و بدیهی است و نیز تعداد تصادفات روز افزون بیانگر نیاز کشور به استفاده
از این وسایل است ، سیاست گذاری مناسبی در این باره وجود نداشته و ایران
فاقد فناوری روز و حتی معمول دنیا در این زمینه است .