واسطه گری به سودآوری از طریق خرید و فروش همزمان یک نوع كالا و یا نوع مشابه آن اطلاق میشود كه در این خرید و فروش میزان سرمایه گذاری خالص صفر است. واسطه گری در صنعت برق كه امروزه در حال تجدیدساختار شدن میباشد، یک ایده جدید به حساب می آید. البته شایان ذكر است كه واسطه گری در سایر بازارها از جمله بازارهای مالی پدیده نوینی نیست. استفاده توسعه یافته از واسطه گری هر گونه فعالیتی كه در جهت خرید یک كالای نسبتا زیر قیمت و فروش كالای مشابه و نسبتاً بالای قیمت برای سودآوری باشد را شامل میگردد. در این تحقیق ابتدا انواع واسطه گری در كلیه بازارها بصورت كلی تعریف شده و سپس به بحث در مورد انواع واسطه گری در بازارهای برق پرداخته میشود. دو نوع واسطه گری در بازارهای برق مورد توجه قرار میگیرند، واسطه گری بین كالاهای همنوع و واسطه گری بین كالاهای غیر همنوع كه اصطلاحا به آن واسطه گری بین ما بین نیز گفته میشود.
بطور كلی عمل واسطه گری به سه عامل هدفمند بودن، موقعیت مناسب داشتن و روش های مناسب جهت رسیدن به هدف مورد نظر كه سودآوری می باشد وابسته است. هدف واسطه گری مشخص است، سودآوری بدلیل تفاوت قیمت در تبادلات لحظه ای یا خرید و فروش یک نوع كالا یا كالای از جنس متفاوت. فرصت كسب سود در واسطهگری مربوط به تفاوت در قیمتها بین كالاهای همنوع و مشابه میباشد. نحوه شناخت واسطه گری، خرید و فروش همزمان یک نوع كالا یا مشابه آن نوع كالا میباشد. در تعاریف جدید نیز هدف اصلی كماكان به دست آوردن سود میباشد. اما ممكن است كه بر خلاف تعریف اولیه در این موارد به سرمایه گذاری های اولیه نیز نیاز باشد، البته عامل سودآوری، همانند سابق تفاوت در قیمت كالاها است. بنابراین اصلاحات جدیدی در مورد سه عنصر واسطه گری جهت نشان دادن تعاریف جدیدی از واسطه گری ایجاد شده اند كه در این تحقیق ضمن تعریف این موارد به بررسی مثالهایی كاربردی از واسطه گری در بازارهای برق نیز پرداخته میشود.
پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی برق قدرت: واسطه گری در بازارهای برق