امروزه پدیده آب شستگی به عنوان یکی از مسائل مهم در طراحی پل ها و سازه های ساحلی
مطرح می باشد . محققان به دنبال روش ها و مدل های مناسبی جهت تخمین عمق آب شستگی
در اطراف این گونه سازه ها و نیز روش هایی جهت کاهش تبعات منفی این پدیده می باشند . این
پدیده از آن جهت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد که اگر عمق آب شستگی در آنها با
دقت تعیین نشده و تمهیدات لازم جهت مقابله با آنها اندیشیده نشود مستقیما سازه را مورد تهدید
قرار می دهد .
از آنجا که پل ها به عنوان یک عامل کلیدی در سیستم حمل و نقلی و ارتباطی یک کشور به شمار
می روند از اهمیت بالایی برخوردار هستند .
از این رو حفاظت از آنها نه تنها حمل و نقل ایمن را به دنبال دارد بلکه از هزینه های سنگین اقتصادی
و اجتماعی ناشی از تخریب آنها جلوگیری می کند . اغلب مطالعات انجام شده در این زمینه از نتایج
تجربی و آزمایشگاهی حاصل شده اند که نه تنها نمی توان یک مدل واقعی از محیط ایجاد نمود بلکه
خوددارای مشکلات فراوانی هستند . بدین جهت صحت روابط بدست آمده از مدل های آزمایشگاهی
باید با مطالعات صحرایی تحقیق گردند . باید توجه داشت که آب شستگی مستقما پی پایه های پل
را تهدید می کند و از این رو تعیین دقیق عمق آب شستگی مسئله ای فوق العاده حیاتی است . به
رغم مطالعات زیادی که امروزه راجع به این پدیده انجام شده است به دلیل پیچیدگی پارامتر های
موثر بر آن به ویژه در سازه های دریایی که در معرض امواج قرار دارند ، هنوز مسائل مهمی در ارتباط
با این پدیده وجود دارند که مطالعات وسیع تری را طلب می کنند در این سمینار پس از معرفی کلی در
مورد این پدیده ، به بررسی چند روش جهت تعیین عمق آب شستگی که صحت آنها با مطالعات صحرایی
تایید شده و مورد استفاه وسیع قرار گرفته اند پرداخته شده است .
پس ازاین قسمت راهکارهایی که توسط محققان مختلف جهت کاهش تبعات نامطلوب این پدیده ارائه
شده اند مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا در فصل آخر پیشنهاداتی جهت مقابله با این پدیده مخرب ارائه
شده است .