رهن کشتی قابلدریانوردی
اینگونه رهن اصولاً به وسیلهی مالک و به منظور تحصیل اعتبار برای پرداخت مخارج یومیه و جاری کشتی منعقد میشود. اما، همیشه اینگونه نیست؛ چرا که در حین سفر دریایی گاهی شرایطی پیش میآید که فرمانده که مالک کشتی هم نیست، به دلیل ضرورت باید اقداماتی فوری جهت حفظ جان مسافران یا بار کشتی انجام دهد. به همین دلیل، در مادهی 89 به این شرایط اضطراری و فوری اشاره شده است؛ لذا، در وهلهی اول، فرمانده باید کشتی را به رهن بگذارد تا وجوه لازم برای ادامهی سفر دریایی را کسب کند و همینطور که در مادهی 90 آمده است: «اگر کشتی قادر به حرکت نباشد، فرمانده میتواند با رعایت تشریفات مادهی 89 بار را به کشتی دیگر انتقال دهد و از طریق وثیقه دادن کشتی، کرایه بار و سایر هزینهها را تا بندر مقصد تأمین و پرداخت نماید».
بند دوم: رهن کرایهی باربری
یکی از اقسام رهن دریایی که حائز اهمیت فراوان است، رهن کرایهی باربری است. این قسم رهن، بهصراحت قانونگذار دریایی در مادهی 89 قانون پیشبینی شده که از وظایف خاص فرماندهی کشتی در شرایط استثنایی است. با توجه به اینکه رهن کرایهی باربری یکی از نقاط افتراق رهن مدنی و رهن دریایی است و در شرایط خاص امکانپذیر است، در این مبحث ابتدائاً تعریفی از کرایهی باربری ارائه خواهد شد و سپس، به تبیین قابلیت رهن کرایهی باربری خواهیم پرداخت.
الف.مفهوم کرایهی باربری
قانون دریایی در فصل مربوط به باربری دریایی صراحتاً کرایه حمل را تعریف ننموده است. گرچه قرارداد باربری را اینگونه تعریف کرده: «قرارداد باربری فقط قراردادی است که براساس بارنامهی دریایی یا اسناد مشابه دیگری که برای حملونقل کالا از طریق دریاست منعقد میشود و این اسناد که به استناد قرارداد اجارهی کشتی رابطه بین متصدی باربری و دارندهی بارنامه یا سند مذکور از زمان صدور را تعیین کند، قرارداد باربری تلقی میگردد» (بند 2، مادهی 52 قانون دریایی).
بنا به مادهی 337 قانون تجارت: «متصدی حملونقل کسی است که در مقابل اجرت، حمل اشیاء را برعهده دارد». میتوان دریافت که قرارداد باربری عقدی معوض است و کرایهی باربری طلبی است که متصدی حمل از طرف مقابل قرارداد دارد. به عبارت دیگر، یکی از وظایف و تعهدات فرستنده کالا در قراردادهای حملونقل و باربری دریایی، پرداخت حقالزحمه یا اجرت مورد توافق به متصدی باربری است.
معمولاً اجرت را در هنگام تحویل کالا و به میزانی که واقعاً تحویل شده است،میتوان پرداخت، مگر اینکه خلاف آن شرط شود. گاهی در قرارداد شرط میشود که اجرت از پیش، پرداخت شود و در مواردی هم کرایه به نسبت قابل پرداخت خواهد بود و اگر گیرندهی کالا آن را تحویل نگیرد، ممکن است مالک کشتی استحقاق دریافت کرایهی بازگرداندن آن را هم پیدا کند.
دربارهی تعیین میزان کرایهی باربری اصولاً طرفین قرارداد از آزادی کامل و تام برخوردارند. اما، معمولاً در قراردادهای باربری، معیارهایی برای تعیین میزان کرایه حمل وجود دارد که اجمالاً به آن ها اشاره میکنیم:
ـ گاهی میزان کرایه براساس روز و ماه یا براساس سفر معین تعیین میشود.
ـ گاهی براساس وزن کالا و گاهی هم حجم آن ها یا هر دو معیار با هم درنظر گرفته میشوند.
ـ گاهی اجرت براساس تعداد دستگاهها و ماشینآلات که بارگیری شده مشخص میشود.
ـ شیوهای که جدیداً رایج شده، تعیین کرایه براساس قیمت کالا است و تعیین قیمت کالا هم بنابر توافق طرفین ممکن است براساس ارزش و کمیت کالا در بندر مقصد و به هنگام تخلیهی بار یا در زمان بارگیری مشخص شود و اغلب شرط میشود که در بندر مقصد و به هنگام تخلیه محاسبه و پرداخت شود؛ چرا که در زمان بارگیری اغلب امکان دقت و تحقیق در کمیت و مقدار کالا وجود ندارد.
مادهی 89 قانون دریایی در شرایط اضطراری که کشتی برای تأمین مخارج ضروری و فوری احتیاج به تأمین اعتبار دارد، در وهلهی اول رهن خود کشتی و کرایهی باربری را جهت تأمین اعتبار پیشبینی کرده است. از لحن این ماده برمیآید که قانونگذار در شرایط اضطراری رهن کشتی و رهن کرایهی باربری را همعرض دانسته است؛ یعنی فرمانده میتواند بنا به مصلحت، یا کشتی را به رهن گذارد یا کرایهی باربری و اولویتی بین این دو نیست.
باید یادآور شد که برخی کرایه حمل را از مصادیق منفعت دانستهاند؛ زیرا، درواقع عایدی کشتی است که تدریجاً حاصل میشود و از عین نمیکاهد، لیکن در این پایاننامه از منظر دینبودن بررسی میگردد.
Bill of Freight
هاردی ایوامی، پیشین، ص 225.
فرانک ربیعی، حقوق حملونقل زمینی، هوایی و دریایی، چاپ اول، تهران: آریان، 1380، ص 239.
سیمین صدری، رهن و حقوق ممتاز دریایی، پایاننامه کارشناسی ارشدحقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تابستان ۱۳۵۶، ص۲۹۵.