رهن دریایی
هرچند مفهوم رهن درحقوق تمامی کشورها مفهومی شناخته شده است،اما، در حیطهی امور دریایی و کشتیرانی، مفهومی متمایز پیدا کرده است.با توجه به این نکته که موضوع رهن، یک کشتی یا کالای حمل شده است که در دریا رفتوآمد میکند و خطرهای بسیاری را پیش رو دارد،صورتی منحصر به فرد از رهن به شمار می آید.
طبق بند۱۰ مادهی ۲ قانون تجارت، کشتیسازی و خرید و فروش کشتی و معاملات راجعبه آن جزء اعمال تجاری محسوب میشود؛ بنابراین، عقد رهن دریایی از جمله عقود تجاری تلقی میگردد و بهعنوان یک وسیلهی قانونی برای کسب وام و اعتبار، همواره مورد توجه قانونگذاران کشورهای مختلف بوده است.
نهایت اینکه چون وضع قانون با توجه به مقتضیات اقتصادی و اجتماعی است، تأسیس حقوقی رهن در قانون مدنی ایران، هرچند جوابگوی شرایط اقتصادی زمان خود بوده، اما، با افزایش حجم سرمایهگذاریها و میزان اعتبارات بازرگانی، دیگر با شرایط اقتصادی زمان ما تطبیقپذیر نیست؛ بنابراین، با توجه به ملاحظات اقتصادی و بازرگانی، قانونگذار قانون خاصی در زمینهی رهن بازرگانی و از جملهی آن، رهن دریایی پیشبینی کرده است که به دلایل ضرورت تفکیک رهن مدنی از رهن تجاری در ادامه اشاره خواهیم کرد:
1.«قانون مدنی از قوانین بنیادی کشور است و مواد مختلف این قانون با توجه به ریشههای عمیق فقهی با مقتضیات حقوق جدید تطبیق داده نشده است. به این جهت، داخلکردن نظریات خاص رهن تجاری در قانون مدنی مصلحت نیست.»
- مقررات رهن در قانون مدنی و قانون ثبت، جوابگوی احتیاجات جامعهی ما در زمینهی رهن مدنی و بالاخص، رهن اموال غیرمنقول است. با توجه به نظام ثبت املاک در ایران، علاوه بر اینکه این مقررات را عموماًپذیرفتهاند، حقوق راهن و مرتهن را نیزبه خوبی تأمین میکند.
- امور بازرگانی، برحسب طبیعت امر باید با سرعت کافی توأم باشد. لیکن، در امور مدنی تنظیم روابط حقوقی باید با تأنی و تأمل کامل صورت پذیرد؛ به همین دلیل، استفاده از تسهیلات رهن بازرگانی در انواع معاملات عادی رهنی مطلوب نیست.
بنابر مطلب فوق، قانونگذار دریایی، یک نهاد حقوقی مستقل از رهن مدنی تحت عنوان رهن دریایی را ایجاد کرده است و تلاش میکند تا از حقوق اعطاکنندگان وام حمایت ویژه کند. به همین منظور، قانونگذار در مادهی 42 قانون دریایی، مصوب 29/6/1343، رهن دریایی را تابع این قانون دانسته و از شمول مقررات عام مدنی خارج نموده است و تنها در مواردی که قانون دریایی حکم خاصی را بیان نکرده است، به اصول و قواعد کلی قانون مدنی مراجعه میشود. بااینحال، در این قانون تعریف مستقلی از رهن دریایی ارائه نشده است که همین امر یکی از نقایص این قانون محسوب میشود. البته میتوان اینگونه توجیه نمودکه مفهوم و ماهیت عقد رهن دریایی همان مفهوم پایهای و اساسی است که قانون مدنی ارائه میدهد.
بااینحال، در سیستم حقوقی برخی از کشورها، نظیر کانادا، رهن دریایی اینگونه تعریف شده است: «رهن سندی است حقوقی که تضمینی را به وجود میآورد و طی آن، یک کشتی ثبت شده یا قسمتی از آن در مقابل یک دین یا اخذ وام برای تضمین داده میشود».
مادهی ۱۱ قانون دریایی چین، مصوب ۱۹۹۳، در تعریف رهن تصریح نموده است که حق رهن، حق مقدمی است برای مرتهن در روند فروش کشتی مطابق قانون، هنگامیکه راهن ناتوان از پرداخت بدهیاش است.
گفتنی است که در کشورهای کامنلایی در خصوص رهن دریایی طبقهبندی خاصی وجود دارد؛ به همین جهت، تعاریف متفاوتی از رهن دریایی ارائه شده است. رهن قانونی گویای رهنی است که مطابق قانون تجارت دریایی انگلستان باشد و بهعنوان سند مکتوب مالی که ایجاد حق رهن بر کشتی میکند تعریف شده است. نمونهی بارز آن، رهنهای ثبت شده است. رهن کامن لایی، رهنیاست عرفی که شرایط قانونی را ندارد و در آن، مالکیت مال مرهون به مرتهن منتقل میشود و امروزه کاربرد چندانی ندارد. درنهایت، رهن منصفانه قراردادی است که منجر به تضمین قابل اجرای منطبق بر انصاف می شود ،و از قصد آشکار طرفین تأثیر میپذیرد. رهن کشتیهای ثبتنشده، همچنین رهنهای ثبت نشده و رهن کشتیهای خارجی از نمونههای این نوع رهن هستند.
در حقوق آمریکا نیز رهن دریایی ایجاد گرو به نفع قرض دهنده توسط قرض گیرنده تعریف شده و به عنوان یک راه به دست آوردن سرمایه و انتقال سود یا دارایی کشتی به منظور تضمین درنظر گرفته شده است.
در آخر باید اذعان داشت هرچند که ماهیت حقوقی عقد رهن دریایی تفاوت چندانی با رهن مدنی نمیکند، لیکن، بهدلیل بعد تجاری آن و قوانین خاصی که وضع شده، بهتر بود به دور از هرگونه توجیهی، در ابتدا تعریفی از این عقد ارائه میشد. به نظر نگارنده، عقد رهن دریایی را باید اینگونه تعریف نمود:رهن دریائی عقدی است که به موجب آن راهن (مالک یا فرمانده کشتی)در قبل اخذ وام جهت ساخت کشتی یا تأمین مخارج جاری کشتی و یا تأمین مخارج فوق العاده در جریان سفر دریائی،کشتی یا بار آن و یا کرایه حمل را به منظور تضمین بازپرداخت دین نزد مرتهن(وام دهنده)به وثیقه می گذارد
Maritime Mortgage
مرتضی نصیری، «رهن بازرگانی»، فصلنامه حقوق، نشریه دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، ش 12، زمستان ۱۳۵۱، ص 122.
مرتضی نجفی اسفاد، پیشین، ص 97.
Wei Zhang,The Law Of The Ship Mortgages in China and AComparison With The Law of UK and Canada, McGill University,Montréal,February 2005, p21.
Statutory Mortgage
Common Law Mortgage
Equitable Mortgage
Paul Usaro, Mortgages and Maritime Liens, Presented at Maritime Capacity Workshop SBL Section on Maritime Laws, November2007, pp1-2 in
http://www.paulusoro.com/publications/mortgages and liens.pdf(2013/4/24)
Adam M. Sani, Maritime Liens and Mortgages,Dept.of Property and Commercial Law Faculty of Law University of Jos, September 2012,p73.