این مدل دانمارکی آورده شده است.
چه اهدافی باید برآورده شود؟
|
با چه چیزهایی میتوان بر روی این اجزاء سرمایهگذاری کرد؟ |
اجزای سرمایه فکری چه چیزهایی هستند؟
|
|
بهرهوری کارکنان رضایت کارکنان کاهش ترک خدمت کارکنان |
میزان آموزش سرانه هر کارمند فعالیتهای غیررسمی سرانه برای هر کارمند |
ماتریس شایستگی تعداد کارشناسان حرفهای تعداد کل افراد ستادی تعداد کارکنان موقتی |
سرمایه انسانی |
رشدفروش رضایت مشتری مشتریان کلیدی شهرت |
هزینه بازاریابی در برابر (مقایسه) با درصد فروش تعداد قراردادهای جدیدی که با موفقیت صورت گرفته است. |
فروشهای مبتنی بر خدمات درصد یا تعداد مشتریان کلیدی |
سرمایه مشتری |
کیفیت فرآیندها کلیدی نسبت کارایی داخلی سازمان |
هزینه سرانه فناوری اطلاعات برای هر کارمند هزینه کیفیت سیستم ها |
میانگین زمان پردازشی فرآیندهای مانند فرایند سفارش میانگین پردازش ماهانه جهت گزارشدهی |
سرمایه فرآیندی |
شناسایی فروشهای جدید که از طریق حوزههای نوآوری جدید حاصل شده است و میزان این فروشهای جدید |
هزینههای بهبود داخلی برای حمایت از حوزههای نوآوری هزینه آموزش داخلی برای حمایت از حوزههای نوآوری به ازای (درمقایسه) کل هزینههای فروش |
حوزههای نوآوری جاری تعداد کارکنانی که اخیراً در حوزههای نوآوری مشغول بکار شدهاند |
سرمایه نوآوری |
منبع : (Vander Meer – Kooistra et al., 2001)
این مثال تنها یک نمونهای از مدلهای مختلف گزارشدهی سرمایه فکری رانشان میدهد. معمولاً جمع آوری اطلاعات برای این گزارشدهیها مستلزم وقت و هزینه و تلاش زیادی است و نیاز به سیستمهای اطلاعاتی مانند برنامه ریزی منابع سازمانی و نرمافزارهای داده کاوی دارد که هزینههای گزافی را به دنبال دارد و هنوز بسیاری از شرکتها الزامات این سیستم های را ندارند و به دلیل اینکه معایب گزارشدهی خارجی بیشتر از معایب گزارشدهی داخلی است شرکتها تمایل ندارند تا اینکار را بکنند و سعی دارند تا در چند سال اول در داخل اینکار صورت گیرد و بعد از یک تجربه زمانی، گزارشدهی خارجی را انجام دهند. (Van Der Meer – Kooistra et al., 2001)
مفروضات زیربنایی مدل گزارشدهی سرمایه فکری
-
- تحقیقات عملی و ادبیات تحقیق نشان داده است که یک دیدگاه و بینش مدیریتی برای گزارشدهی سرمایه فکری مورد نیاز است بخاطر اینکه گزارشدهی سرمایه فکری نیاز به درک عمیقی ازتمامی فرآیندها و فعالیتهای سازمانی خلق ارزش دارد.
- ثانیاً مدل (مدلهای) گزارشدهی سرمایه فکری میبایستی مبتنی بر روابطعلی – معلولی باشد تا بتواند نقش سرمایه فکری را در خلق ظرفیت ایجاد و خلق ارزش نشان دهد. اطلاعات میبایستی درباره متغیرهایی باشد که باعث تغییراتی در منابع سرمایه فکری میشوند.
- مدیریت سرمایه فکری میبایستی بخشی از استراتژیهای شرکتها باشد و میبایستی مدیریت سرمایه فکری در فرآیندهای مدیریتی مانند تنظیم اهداف، برنامهریزی و اندازهگیری پیامدهای اعمال و ارزیابی اعمال براساس اهداف از پیش تعیین شده و … . قرار داده شود.
- مدل گزارشدهی سرمایه فکری میبایستی دارای چشمانداز پیش نگر باشد تا پس نگر )مانند روش های حسابداری سنتی(. (Vander Meer – Kooistra et al., 2001)
- ERP: Enterprise Resource Planning
- Forward – Looking
- Backward – Looking