تونلها از جمله سازه های هستند که در طرح ها و پروژه های مختلف عمرانی و معدنی از قبیل طرح های
آب رسانی، سیستمهای حمل و نقل شهری و برون شهری، بازکردن معادن و استخراج مواد معدنی از جایگاه
خاص و برجسته ای برخوردارند.
در گذشته برای حفر چاه یا تونل از ابزار آلات ابتدایی نظیر بیل و کلنگ استفاده می شد ولی با توسعه
نیاز بشر، ابزارهای مناسب تر و کامل تری طراحی و ساخته شد. با اختراع مواد منفجره، تحولی جدید در زمینه
حفاری پدید آمد.
و اکنون با ابداع ماشین های پیشرفته حفرتونل نظیر ماشین های بازویی (رودهدر) و ماشین های حفر تمام
مقطع (T.B.M)، پیشرفت قابل توجهی در حفر تونلها حاصل شده است با این حال هنوز در ایران اکثر
حفاری های تونل به روش سنتی صورت می گیرد که استفاده از جامبو دریل ها هم نتوانسته باعث افزایش سرعت
و بازدهی شود.
رودهدر (Road Header) به عنوان ماشین حفار بازویی از جایگاه ویژه ای برخوردار است این
دستگاه از مزایایی نظیر عدم خطر انفجار، پیش شکستگیهای کم، حفاری های منظم، نیروی انسانی کم،
آلودگی کمتر و سرعت پیشروی بالا برخوردار است که کاهش زمان اجرای پروژه و در نتیجه افت هزینه ها و
افزایش سود را به همراه دارد.
مواردی همچون هزینه اولیه بالا، هزینه مونتاژ، محدودیت فعالیت در مقاومت فشاری بالای سنگها از
جمله معایب این دستگاه می باشد. در این پروژه، سعی بر آن است تا عملکرد رودهدر در تونل امام زاده هاشم
بررسی و با روش های سنتی حفاری مقایسه گردد که امید است گامی در راستای تقویت صنعت تونلسازی کشور
باشد.